بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران

در حالی که در ایران کسب و کارهای زیر ۱۰۰ نفر نیروی کار به عنوان بنگاه‌ کوچک و متوسط تلقی می‌شود، در ایالات متحده آمریکا بنگاه‌های کمتر از ۵۰۰ نفر پرسنل را شرکت کوچک و در آلمان شرکت‌های بین ۱۰ تا ۵۰۰ نفر را بنگاه‌ متوسط می‌نامند.

در حال حاضر اقتصاد بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به SMEها و بنگاه‌های کوچک و زودبازده متکی است. در این کشورها SMEها به دلیل ویژگی‌های ممتازی که دارند مورد استقبال عمده فعالان اقتصادی قرار گرفته‌اند.

ایالات متحده آمریکا، چین و هند از جمله کشورهایی هستند که اقتصاد آنها بر پایه تشکیل SME یا (Small and Medium Enterprises) استوار است. نکته قابل توجه این که سهم زنان در ایجاد این بنگاه‌ها و ضریب رشد فعالیت آنها بیش از مردان است به نحوی که برابر آمارها نرخ رشد SMEها در اندونزی برای زنان ۸.۱ درصد و در مردان -۲۷/. درصد است؛ همچنین بیشترین میزان فعالیت زنان کارآفرین در زامبیا در مقایسه با مردان با رشد ۴۰ درصدی مواجه بوده است.

 

در تعریف، SME دربرگیرنده کلیه بنگاه‌های کوچک و متوسط اعم از بنگاه‌های صنعتی، خدماتی، بازرگانی و کشاورزی است و معمولاً بر اساس عوامل متعدد از جمله تعداد نیروی انسانی شاغل یا میزان سرمایه در گردش، به بنگاه‌های Micro ، Small و Medium تقسیم می‌شوند؛ این بنگاه‌ها به علت ویژگیهای خاص خود دارای کارکردهای منحصر به فردی هستند که اشتغالزایی، توزیع ثروت در جامعه، توسعه مناطق حاشیه‌ای، تامین تولیدات مورد نیاز کشورها و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و بنگاه‌ها از جمله این عوامل به شمار می‌رود.

کارشناسان می‌گویند راه‌اندازی بنگاه‌های خرد و متوسط نیاز به منابع مالی بسیار ندارد و با تسهیلات ناشی از تجارت رو به‌ رشد، فضای اقتصادی متناسبی را به خود اختصاص می‌دهند، این بنگاه‌ها در سراسر جهان و در همه صنایع تلاش می‌کنند مدل کسب و کار، محصولات و استراتژی‌های ورود به بازار خود را تغییر دهند. بنگاه‌های کوچک و متوسط مدام در حال ایجاد تحولات بنیادین هستند و از تکنولوژی برای رقابت با شرکت‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند.

طی چند سال گذشته به فراخور رشد روز افزون جمعیت، افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و اهمیت پاسخگویی به نیاز بازار کار، ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط و به تبع آن کسب و کارهای خرد و کوچک اهمیت بیشتری پیدا کرد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که وجود مزیتها و ویژگی‌های ممتاز SMEها دلیل گرایش بسیاری از کشورها به ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده است از این رو گسترش و تقویت این بنگاه‌ها را به مسئولان توصیه می‌کنند.

 

در همین راستا علی ربیعی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی – اعلام کرده که وزارتخانه‌ متبوعش در تلاش است تا با بررسی و آسیب شناسی طرح‌های مختلف، شغل‌های متناسب با نیاز بازار کار را ایجاد کند.

او رویکرد وزارت کار برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور را به سمت ایجاد SMEها و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط عنوان کرده که در عین اشتغالزایی، بازدهی و بهره‌وری بالا و قیمت تمام شده پایینی دارند.

بر اساس تعریف اتحادیه اروپا، دسته‌بندی بنگاه‌های کوچک و متوسط به این ترتیب است: ۱ بنگاه‌های خرد: ۹-۱ نفر نیروی کار، ۲ بنگاه‌های کوچک: ۴۹- ۱۰ نفر نیروی کار، ۳ بنگاه‌های متوسط : ۲۴۹- ۵۰ نفر نیروی کار و بر مبنای این تعریف، کسب و کار خرد کسب و کاری است که در آن کمتر از ۱۰ نفر، کسب و کار کوچک زیر ۵۰ نفر، کسب و کار متوسط بین ۵۰ تا ۲۵۰ نفر و کسب و کار بزرگ بیش از ۲۵۰ نفر مشغول به کار باشند.

مرکز آمار ایران کسب و کارها را به چهار گروه طبقه‌بندی کرده است که گرچه به تعریف اتحادیه اروپا شباهت دارد ولی تنها کسب و کارهای کمتر از ۱۰ نفر نیروی کار را بنگاه‌ کوچک و متوسط محسوب و سایر کسب و کارها را تحت عنوان “کارخانجات صنعتی بزرگ” قلمداد می‌کند.

 

برابر تعریف مرکز آمار ایران، کسب و کارهای دارای ۹۱ کارگر، کسب و کارهای ۴۹۱۰ کارگر، کسب و کارهای ۹۹ ۵۰ کارگر و کسب و کارهای بیش از ۱۰۰ کارگر در این طبقه‌بندی جای می‌گیرند. بانک مرکزی ایران نیز کسب و کارهای زیر ۱۰۰ نفر نیروی کار را به عنوان بنگاه‌های کوچک و متوسط تلقی می‌کند این در حالی است که در ایالات متحده آمریکا بنگاه‌هایی که کمتر از ۵۰۰ نفر پرسنل داشته باشند، شرکت کوچک می‌نامند و در آلمان، شرکتهای بین ۱۰ تا ۴۹۹ نفر را بنگاه‌های متوسط به شمار می‌آورند.

به گزارش ایسنا، هم اکنون تعداد کسب و کارهای خرد در آمریکا حدود ۲۵ میلیون واحد است که ۹۵ درصد کل کسب و کارهای این کشور را شامل می‌شود با این حال آمار دقیقی از میزان و تعداد کسب و کارهای خرد ایران در دست نیست، هرچند برآوردها از گستردگی آن به دلیل پیوند مردم با اینگونه کسب و کارها در زندگی روزمره حکایت دارد.

اما بنگاه‌های کوچک و متوسط چه ویژگی‌هایی دارند که کشورها برای بهبود شاخص‌های توسعه یافتگی و رشد اقتصادی خود از ظرفیت آنها استفاده می‌کنند؟

حمید حاج اسماعیلی – تحلیلگر بازار کار – در این زمینه اینطور توضیح می‌دهد: بنگاه‌های کوچک و متوسط قابلیت تجمیع افراد و کارآفرین شدن آنها را دارند و با راه‌اندازی کسب و کارهای خرد و کوچک ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی، زمینه خلق نوآوری در تولیدات، محصولات و خدمات را به وجود می‌آورند.

وی افزایش کارایی صنایع بزرگ، امکان رقابت سالم و جلوگیری از رانت و انحصار را از دیگر ویژگی‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط عنوان می‌کند و می‌افزاید: داشتن قدرت بازاریابی و بازارشناسی و نفوذ به بازارهای هدف از شاخصه‌های اصلی این بنگاه‌ها به شمار می‌رود.

به گفته این فعال حوزه کار انعطاف‌پذیری بالا، تربیت نیروهای متخصص و کارآمد، بازدهی سریع و هزینه کم از نقاط قوت SMEها به شمار می‌رود.

حاج اسماعیلی در عین حال از “تعاونی‌ها” به بنگاه‌های کوچک و متوسط تعبیر می‌کند و می‌گوید: تعاون بهترین قالب برای به کارگیری ظرفیتهای انسانی و سرمایه‌های خرد مردمی است به نحوی که می‌توان فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی را در قالب خوشه‌ها و شبکه‌های تعاونی ساماندهی و از سرمایه‌های خرد این افراد برای تاسیس بنگاه‌ها و کسب وکارهای خرد و متوسط استفاده کرد.

در همین راستا اصغر نوراله‌زاده – مدیر عامل صندوق مهر امام رضا (ع) – اعلام کرده که این صندوق از کارآفرینانی که دارای مدل‌های کسب و کار محصول محور باشند و بتوانند واحدهای تولیدی کوچک را شکل داده و محصولات آن را به بازار برسانند، حمایت می‌کند.

وی یکی از اولویت‌های اساسی صندوق مهر امام رضا (ع) را ارائه تسهیلات و حمایت‌های مالی از مدل‌های تولید بازار محور و کسب و کار محصول محور عنوان می‌کند و می‌گوید: کارآفرینانی که به هر نحو شبکه‌سازی کنند و به صورت زیرمجموعه بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی کوچک را شکل بدهند یا بازاریابی محصولات را برعهده بگیرند و محصولات واحدهای کوچک را به بازار برساند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گفته نوراله زاده مهمترین ویژگی‌ کسب و کار در واحدهای کوچک و متوسط این است که قدرت رقابت پذیری بالایی دارد و قیمت تمام شده محصول تولیدی در آنها پایین است.

اکنون با چنین برآیندی شاید بتوان گفت که چرا اقبال کشورهای دنیا به سمت ایجاد و افزایش بنگاه‌های کوچک و متوسط است؛ چرا که افراد کارآفرین بسیاری در این واحدها گردهم آمده، با خلق ایده و تبدیل آن به محصول به کار و تولید می‌پردازند و از ماحصل اجتماع این افراد، اشتغالزایی قابل توجهی هم به وجود می‌آید.

بنگاه‌های کوچک و متوسط، واحدهای اقتصادی ویژه‌ای هستند که در تولید ملی، اشتغالزایی و جذب نیروی کار نقش بسزایی دارند و داشتن ویژگی مالکیت فردی و خانوادگی و استقلال از سایر کسب و کارها امکان راه‌اندازی آسان آنها در مقایسه با بنگاه‌های بزرگ و سایر صنایع را فراهم کرده است.

صرفنظر از تعریف بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران، چنانچه در یک منطقه محروم و کم برخوردار چند بنگاه کوچک و متوسط با نیروی کاری بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ نفر راه‌اندازی شود اشتغالزایی بالایی به دنبال داشته و به تناسب آن به سرانه تولید کشور افزوده خواهد شد.

هم اکنون از بازار SMEها به عنوان بازارهای مطمئن و قابل اعتماد در جهان یاد می‌شود که محملی برای فعالیت مشاغل خرد و کوچک در مقیاسی بزرگتر به شمار می‌روند،‌ صاحبنظران بر این باورند که بنگاه‌های کوچک با داشتن قدرت رقابت‌پذیری و بهره‌وری بالا، قابلیت اداره اقتصادهای جهان را نیز دارا هستند

به گزارش ایسنا، یکی از برنامه‌های دولت یازدهم ساماندهی کسب و کارهای خرد و خانگی، پایدارسازی و خوشه‌بندی کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط و اتصال آن به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط است که در راستای توسعه صنعت و رونق بازار اشتغال کشور دنبال می‌کند. فراهم کردن بستر جذب دانش آموختگان و جویندگان کار به این بنگاه‌ها می‌تواند به بهبود فضای کسب و کار و تحول بازار کار منجر شود

در همین زمینه بخوانید ...
صلوات

    Sorry. No data so far.

    Sorry. No data so far.

    Sorry. No data so far.

پیشخوان
شرکت های تابعه
سایت های مرتبط
  • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
  • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
  • پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • سامانه ثبت نام مسکن سنندج