بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران

بحران‌های سیاسی در عراق و اوکراین و به دنبال آن اقبال شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای عبور از حریم هوایی ایران، درآمد کشورمان را در این بخش ۵۰ میلیون دلار افزایش می‌دهد.

طبق قوانین بین‌المللی کشورها و شرکت‌هایی که قصد عبور از حریم هوایی کشور میزبان را دارند موظف به پرداخت عوارض پروازی هستند، عوارضی که به دلیل استفاده از توانایی‌های راداری و فضای امن پروازی در نظر گرفته می‌شود.

طبق اعلام مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور، حریم هوایی ایران روزانه ظرفیت پوشش ۷۵۰ پرواز عبوری را دارد که از این رقم تا ماه گذشته ۴۸۰ پرواز عملی می‌شده اما با توجه به بحران‌های اخیر در دو کشور عراق و اوکراین که به سقوط یک هواپیمای مالزیایی نیز منجر شد درخواست‌ها برای عبور از حریم هوایی ایران رو به افزایش بوده و در روزهای گذشته ۴۰ درصد بالا رفته است.

به گفته ایلخانی در روزهای گذشته پروازهای عبوری از آسمان ایران به ۶۸۴ پرواز در روز رسیده که در کنار افزایش استفاده از ظرفیت موجود از نظر درآمد نیز بسیار به نفع کشور خواهد بود.

تعرفه پروازهای عبوری از کشور به نسبت تناژ هواپیما و طول مسیری که طی می‌کند متفاوت خواهد بود؛ نرخی که از ۵۰ دلار آغاز شده و تا ۲۰۰۰ دلار نیز ادامه پیدا می‌کند و به گفته مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها در صورتی که افزایش درخواست‌ها برای عبور از ایران پایدار شود، درآمد سالانه کشور در این حوزه افزایش ۵۰ میلیون دلاری خواهد داشت.

امنیت و پایداری شرایط سیاسی، استاندارد شدن رادارها و تجهیزات هوایی کشور و البته موقعیت جغرافیایی سه عاملی است که در اقبال شرکت‌های هواپیمایی برای عبور از حریم هوایی یک کشور موثر است که با توجه به موقعیت مطلوب ایران در هر سه حوزه می‌توان امید بسیاری به گسترش این عبور و مرورها داشت.

کارشناسان صنعت هواپیمایی معتقدند با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران می‌توان از حریم هوایی این کشور به عنوان یکی از مسیرهای اصلی اتصال شرق به غرب بهره برد.

مسیر اتصال استرالیا و آسیای شرق به اروپای غربی اصلی‌ترین مسیری است که قابلیت عبور از ایران را دارد و با توجه به بسته شدن مسیر عبور از شمال اتصال از طریق ایران به ترکیه و سپس اروپا جایگزین مناسبی برای شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.

اتفاقی که در روزهای گذشته رسما آغاز شده و شرکت کانتاس استرالیا به عنوان یکی از نخستین شرکت‌ها رسما درخواست عبور از ایران را به ایکائو آغاز کرده است.

هر چند ارتقای سیستم‌های ناوبری ایران به وقت و هزینه بسیاری احتیاج دارد و به گفته ایلخانی برای این امر به بودجه‌ای ۲۵۰ میلیون دلار نیاز است اما با اتکا به ظرفیت‌های فعلی نیز می‌توان حداکثر استفاده را از شرایط پیش آمده برد و شرکتهای خارجی را در حریم هوایی ایران ماندگار کرد، فرآیندی که پیش از هر چیز برای کشور درآمدی چند ده میلیون دلاری به همراه خواهد داشت.

در بعد داخلی

این اتفاق در دراز مدت موجب تقویت شبکه هوایی و ناوگان هواپیمایی داخل کشور نیز خواهد شد.هم اکنون و در مجموع شرکت های فعال در حوزه هواپیمایی،کاسپین به عنوان یکی از فعال ترین خطوط هوایی در حال خدمت رسانی به مسافران است.

شرکت هواپیمایی کاسپین در سال ۱۳۷۲ به عنوان یکی از شرکت های هواپیمایی خصوصی در صنعت حمل و نقل هوایی تاسیس شده و فعالیت خود را با ۴ فروند هواپیما از نوع یاک ۴۲ آغاز نموده است.از سال ۱۳۷۹ به مرور ۵ فروند هواپیمای ملکی از نوع توپولوف ۱۵۴ به ناوگان شرکت اضافه شد.

این شرکت از سال ۱۳۸۸ برنامه اجاره هواپیمای بویینگ MD را در دستور کار خود قرار داد و در پی ممانعت از ادامه فعالیت هواپیماهای توپولوف در ایران به مرور نسبت به خریداری این نوع هواپیما اقدام نمود که اکنون دارای ۴ فروند هواپیمای ملکی از نوع بویینگ MD می باشد.

این شرکت همواره با تلاش و فعالیت چشمگیر مدیران و کارکنان مجرب و متخصص در امور پروازی، فنی و مهندسی، حراست، پشتیبانی، بازرگانی، تدارکات،حقوقی، کیترینگ، مالی و اداری، روابط عمومی و دیگر واحدهای خود سعی در برقراری پروازهایی ایمن و راحت در مسیرهای مورد نیاز مسافران نموده و تمام همت خود را در راستای توسعه و نوسازی ناوگان و افزایش پروازها معطوف نموده است.

کاسپین هم اکنون از معدود شرکت های هواپیمایی است که دارای امکاناتی نظیر رمپ، پارکینگ ناوگان و آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیماهای سنگین و کیترینگ بوده و در تمام فصول سال با پروازهای متعدد و ایمن درمسیرهای داخلی و خارجی در خدمت مسافرین است .

این شرکت همچنین موفق به کسب عنوان کم تاخیر ترین خط هواپیمایی داخلی شده است.

در همین زمینه بخوانید ...
برچسب ها
صلوات
پیشخوان
شرکت های تابعه
سایت های مرتبط
  • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
  • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
  • پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران