بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران

صمدسلیمانی مدیر عامل شرکت هواپیمایی کاسپین درمصاحبه ای با خبرنگار نشریه تجارت پیرامون روند تحولات در صنعت هواپیمایی عنوان داشت: چالش ها در تامین قطعه به یکی از معضلات جدی ایرلاین ها تبدیل شده است. در سال های اخیربه علت نبود قطعه تعداد قابل توجهی از هواپیماهای ناوگان غیر فعال شده اند و نمی توانند پروازی انجام دهند. به طور مثال شرکت هواپیمایی ایران از تعداد بالایی هواپیماهای زمینگیر برخوردار است که در انتظار تامین قطعه هستند. در حالی که اگر هواپیمایی ملی که بیشترین تعداد هواپیماها را در ناوگان کشور در اختیار دارد هواپیماهای غیرفعالش در مدار عملیاتی قرار داشتند در زمینه جابجایی مسافر و بار بر اساس اهداف سند چشم انداز در وضعیت بهتری قرار داشتیم. اگر سری به مراکز تعمیرات و نگهداری بزنید به خوبی متوجه خواهید شد ناوگان هوایی کشور تا چه میزان از نبود قطعه رنج می برد. درست است تحریم ها در بخش هوایی موضوع تازه ای نیستند و بیش از سه دهه صنعت هوایی از ناحیه تحریم رنج می برد اما تشدید تحریم ها و عدم فروش قطعه باعث شده مصائب ناوگان افزایش یابد.

ناوگان زمینگیر
اگر چه شرکت های واسطه ای کمک کرده اند تا حداقل نیازهای موجود برای ادامه فعالیت ناوگان تامین شود اما این شرکت ها نیز این قدر توان ندارند که بتوانند تمام قطعات مورد نیاز ناوگان ایران را تهیه کنند. از طرفی وجود این شرکت های واسطه ای باعث شد قیمت های هزینه و نگهداری هواپیماها نیز افزایش یابد و هزینه های بسیاری به آنها تحمیل شود. در نتیجه به تدریج مشکلات تشدید تحریم ها در تهیه قطعات باعث شده شرکت های هواپیمایی به هر میزان هواپیمای فعال که دارند به همان میزان هواپیمای زمینگیر داشته باشند. اگر خبرهایی که در خصوص مجوز آمریکا به شرکت های بزرگ هواپیماسازی جهان چون بویینگ به مرحله عملیاتی برسد و حداقل بتوانیم پس از سال ها قطع ارتباط با بویینگ حتی به شکل محدود برای هواپیماهای بسیار فرسوده قطعه خریداری کنیم می توان امیدوار بود در گام های بعدی اتفاقات بهتری در تامین قطعات رخ دهد.
خوش بین هستیم
با توجه به خوش بینی هایی که مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهر سازی دارند در حال حاضر امیدواری هایمان برای تحقق توافق ژنو در جهت لغو فروش قطعه نسبت به سه ماه گذشته افزایش یافته است. به هر شکل اطلاعات و نیازهای لازم برای تامین قطعات از تمام ایرلاین ها توسط سازمان هواپیمایی کشوری جمع آوری شده است و شرکت ایران ایر نیز به عنوان نماینده شرکت های هواپیمایی ایران پیگیر تامین قطعات است. در انتظار صدور مجوز از سوی وزارت خزانه داری برای شرکت های سازنده قطعاتی هستیم که لیست مورد نیاز قطعات برای آنها ارسال شده است. اگر این گام به سرعت برداشته شود دیگر کار چندانی برای ورود قطعات باقی نمی ماند تنها باید پول پرداخت وقطعات به تدریج وارد کشور شوند. حتی در خصوص مسائل پرداخت پول نیز تمهیداتی اندیشیده شده است که برطرف شود. آنچه بیشتر نگران مان می کند این است که مقامات غربی آیا واقعا با شرکت های هواپیمایی ایران صادق هستند یا خیر. البته امیدواریم این نگرانی جدی نباشد و مجوزهای لازم برای تامین قطعات همه هواپیماهای ایرانی صادر شود.
هزینه های تحریم
تحریم ها به ویژه در سال های اخیر ضربات سنگینی به ناوگان هوایی کشور وارد کرده است. در این بین نیز شرکت های هواپیمایی بیشترین آسیب را دیده اند. وقتی ایرلاین ها نمی توانند به طور مستقیم قطعه وارد کنند به سراغ شرکت های واسطه برای دور زدن تحریم ها می روند. طبیعی است هزینه های آنها افزایش یابد. ما نیز نمی توانستیم صنعت هوایی را متوقف نگه داریم و مجبور هستیم با هزینه های گزاف به شکلی قطعات حساس و حیاتی را تهیه کنیم تا حداقل هواپیماهایی که می توانند از این طریق اورهال شوند عملیاتی شوند.
هر چند تامین قطعات هزینه های سربار غیر متعارف بر شرکت های هواپیمایی تحمیل کرده است که حتی برخی شرکت ها با ادامه این روند با چالش های جدی تری مواجه خواهند شد ولی چاره ای وجود ندارد و باید به شکلی از ایرلاین ها حمایت شود تا حداقل بتوانند با همین امکاناتی که دارند خدمات ارائه دهند.
تولید قطعات را جدی بگیریم
باید به سمتی حرکت کنیم که حداقل برخی از قطعات را هرچند کوچک در داخل کشور تولید کنیم. به هر شکل باید از نقطه ای تولید قطعات را آغاز کنیم البته در سال های گذشت گام هایی در این زمینه برداشته شده است اما کافی نبوده، باید برنامه ریزی در این زمینه انجام شود و گام های جدی برداشته شود. اگر چه در زمینه قطعات حساس و های تک با توجه به اینکه دانش فنی و تکنولوژی در اختیار نداریم نمی توانیم کار چندانی انجام دهیم. مگر آنکه به تدریج کلیه تحریم ها از صنعت هوایی برداشته شود. اما باید در نظر بگیریم وجود تحریم ها و محروم ماندن از تکنولوژی های هواپیمایی باعث شده لطمات سنگینی به ناوگان وارد شود، اگر در این شرایط نیز با توجه به نیروهای متخصص داخلی که وجود دارد کارهای هر چند کوچک انجام شود می توانیم امیدوار باشیم با برنامه ریزی و سرمایه گذاری های وسیع تر حداقل در برخی از زمینه ها به توانمندی در تولید قطعه برسیم.
با سرمایه گذار آشتی کنیم
باید زمینه سرمایه گذاری در بخش هوایی تقویت شود. قوانین و مقررات باید به گونه ای باشد که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری رغبت داشته باشد. متاسفانه در زمینه سرمایه گذاری به گونه ای عمل شده که سرمایه گذار مورد بی مهری قرار گرفته است. قوانین و مقررات بیشتر دست و پای سرمایه گذار را بسته است و نمی گذارد با توجه به سرمایه ای که می آورد سود لازم را ببرد. وقتی راه ها را برای سرمایه گذاری بسته نگه می داریم چطور انتظار داریم سرمایه گذار رغبت داشته باشد.
در انتظار آزاد سازی
از طرف دیگر امیدواریم آزاد سازی بلیت هواپیما نیز اجرایی شود. به رغم قول هایی که مسوولان وزارت راه و شهرسازی داده اند و کارهای زیر ساختی در جهت تنوع سازی قیمت بلیت هواپیما انجام شده است اما هنوز اجرایی نشده است. این در حالی است که دیگر انجام پروازهای داخلی برای ایرلاین ها صرفه اقتصادی ندارد. هزینه و فایده عملیات پروازی در پروازهای داخلی اگر نگویم زیان ولی سودی هم نداریم. در واقع تنها گذران امور داریم بدون آنکه سود ببریم. بنابراین آزادسازی قیمت بلیت امر بسیار مهم و ضروری است و باید هر چه سریع تر این اتفاق رخ دهد. امیدواریم دولت هر چه زودتر وعده اش را محقق کند. چرا که آزاد سازی منجر به توسعه ناوگان خواهد شد. اگر دولت به دنبال توسعه ناوگان است باید شرکت های هواپیمایی را به هر طریق ممکن حمایت کند و نگذارد عده ای دلال سود اصلی را ببرند و در این بین مردم و ایرلاین ها متضرر شوند. بنابراین انتظار داریم دولت و وزارت راه و شهرسازی هر چه سریع تر آزادسازی را اعلام کنند تا شاهد توسعه باشیم.

در همین زمینه بخوانید ...
برچسب ها
صلوات
پیشخوان
شرکت های تابعه
سایت های مرتبط
  • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
  • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
  • پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران