بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران

اگر ملک شناس باشید یا با خبرگان آن حوزه مشورت کنید، معمولا سرمایه گذاری در ملک، جزء سرمایه گذاری های کم ریسک است؛ هرچند راه اندازی کسب و کار شخصی نیز مزایای خود را دارد.
یکی دیگر از حوزه هایی که مورد علاقه سرمایه گذاران است، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات است. اگر ملک شناس باشید یا با خبرگان آن حوزه مشورت کنید، معمولا سرمایه گذاری در ملک، جزء سرمایه گذاری های کم ریسک است. دلیل آن هم ساز و کار ساده عرضه و تقاضاست. به دلیل رشد جمعیت و مازاد تقاضا همواره قیمت ملک در حال افزایش است. تقاضای انباشته هم به ایجاد حاشیه امنیت در این افزایش تدریجی قیمت کمک کرده است. البته رشد ملک مانند همه حوزه های سرمایه گذاری دیگر اکیدا صعودی نیست. اما در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت می توان گفت که همواره صعودی است.

*** سرمایه گذاری در ملک و مسکبن برای بلند مدت مناسب است ***

در مورد زمان رسیدن به بازده سرمایه گذاری باید گفت که این امر تا حد زیادی به انتخابتان بستگی دارد. گاهی اوقات و در مورد برخی ملک ها، این بازده زمانی کوتاه مدت است. به عنوان مثال در عرض یک سال قیمت ملک چند برابر می شود. در برخی موارد هم این رشد قیمت، در چند سال اتفاق می افتد. اما به صورت عام، سرمایه گذاری در ملک برای اینکه به حداکثر بازده مورد انتظار خود برسد، نیازمند گذر چندین سال است. لذا برای کسانی که خواهان یک گزینه سرمایه گذاری کوتاه مدت هستند، عموما خرید ملک توصیه نمی شود. مگر موارد استثنایی؛ مانند اینکه ملکی در نزدیکی طرحی عمرانی مانند ایستگاه مترو، یک خیابان پر تردد (در موارد تجاری) و… قرار بگیرد. ویژگی اصلی سرمایه گذاری در ملک، نرخ بازده مورد انتظار آن است. اگر انتخابتان کمی هوشمندانه باشد، میزان سرمایه تان در بازه زمانی چند ساله، چند برابر می شود. به طوری که حتی باور آن نیز سخت باشد.

*** نقد شوندگی، بزرگترین ضعف سرمایه گذاری در ملک ***

بزرگترین نقطه ضعف سرمایه گذاری در ملک، خاصیت نقد شوندگی آن است. بدین معنا که اگر قصد فروش آن را داشته باشید، هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید به سرعت آن را بفروشید. اگر با بازه های زمانی رکود مواجه شوید، ممکن است چندین ماه و حتی چندین سال منتظر فروش ملکتان باشید. نقطه ضعف دیگر، سرمایه زیاد مورد نیاز برای ورود به این حوزه است. بر خلاف بانک و بورس و حتی طلا که می توان با هر سرمایه ای وارد بازار شد، سرمایه گذاری در ملک نیازمند سرمایه ای نسبتا زیاد است.

به هر حال این حوزه از سرمایه گذاری مناسب افراد صبوری است که سرمایه زیاد نسبتا معطلی دارند و خواهان آنند که در بلند مدت، سرمایه خود را در یک حوزه بدون ریسک چند برابر کنند. این افراد برای نقد شدن سرمایه شان، عجله زیادی ندارند. اگر جزء این دسته از افراد هستید، پیشنهاد می گردد که در حوزه املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنید.

راه اندازی کسب و کار: اگر همه مواردی که در این چهار یادداشت به آن ها پرداخته شد برای شما جذابیتی نداشت، می توانید به راه اندازی یک کسب و کار فکر کنید. این کار علاوه بر بهبود وضع اقتصادی تان، می تواند در زندگی شما هیجان ایجاد کند.

* در راه اندازی کسب و کار پاسخ به این چند سوال اهمیت کلیدی دارد: چه، کجا، چه موقع، چطور؟

* این مهم است که شما چه کسب و کاری را می خواهید شروع کنید. در مورد انتخاب حوزه کسب و کار، مدل های زیادی وجود دارد. یکی از این مدل ها، مدل VIRO است. به طور خلاصه، این مدل به ارزیابی حوزه های مختلف پیشنهادی برای شروع کسب و کار با استفاده از چهار شاخص ارزشمندی، قابلیت تقلید، منحصر به فرد یا نادر بودن و همچنین قابلیت شخصی صاحبان کسب و کار می پردازد. اگرقصد دارید کاری را شروع کنید که ذاتا بی ارزش است، محکوم به شکست خواهید بود. اگر کسب و کار مد نظرتان ارزشمند است، ولی به راحتی قابل تقلید است، شما تنها در کوتاه مدت می توانید نتایج خوبی بگیرید. چرا که به راحتی دیگران از شما تقلید کرده، سهم بازار را از شما خواهند گرفت. اگر علاوه بر ارزشمندی و کم بودن امکان تقلید، این کار منحصر به فرد هم باشد، سود زیادی در انتظار شماست، تنها اگر شما هم لوازم اجرایی راه اندازی آن کسب و کار را داشته باشید. مثلا اگر کسب و کاری نیاز به روحیات خاصی دارد و شما فاقد آن روحیه هستید، قطعا در آن کار شکست خواهید خورد. حتی اگر سه شاخص اول امتیاز قابل قبولی بگیرند.

* پس از انتخاب حوزه کسب و کارتان، در مورد مکان آن به دقت تصمیم گیری کنید. یک کسب و کار خوب در یک جای نامناسب می تواند به سختی شکست بخورد. اگرچه در تجارت، قرار گرفتن در خیابان های پر رفت و آمد اغلب به افزایش میزان فروش می انجامد، اما فراموش نکنید که هزینه های اجاره فضا در این اماکن نیز بسیار بیشتر از خیابان های خلوت است. در نتیجه شروع کسب و کار با قیمت های راه اندازی بالاتر، به معنای افزایش ریسک است. اگر در حوزه ای که انتخاب کرده اید تخصص ندارید، پیشنهاد می شود ابتدا با هزینه های پایین و در محله های ارزان قیمت تر کار را شروع کنید. اگر محاسباتتان درست از آب در آمد و توانستید سود مناسبی داشته باشید، کار را توسعه دهید و کم کم به خیابان های شلوغ تر نزدیک شوید! در انتخاب مکان، به کسب و کار همسایگانتان هم توجه کنید. چه بسا همسایگی با برخی کسب و کار ها عامل رشد و موفقیت شما بشوند.

* در تجارت به زمان آن نیز توجه کنید. توجه به برخی ایام خاص و مناسبت ها بسیار حایز اهمیت است. به عنوان مثال یکی از مناسبت هایی که تاثیر خارق العاده ای در بازار و رفتار خرید مردم دارد، عید نوروز است. در راه اندازی کسب و کار به این بازار های فصلی نیز توجه داشته باشید.

* پس از تصمیم گیری در خصوص موارد مذکور، اکنون نوبت برنامه ریزی در مورد چگونگی کار است. دقت در تعیین نحوه انجام کار، اهمیت فوق العاده ای دارد. احتمالا در محله شما هم کسب و کار های یکسان وجود دارد. چند بقالی، چند قصابی، چند عطاری، لوازم التحریر، رستوران و اغذیه و… تا به حال از خود پرسیدید که چرا اغلب از یک مغازه خرید می کنم؟ پاسخ این سوال در همین نکاتی است که تا کنون بیان شده است. یا به دلیل مکان مغازه است، یا به دلیل چگونگی انجام کار.

*** مشاوره و برنامه ریزی را فراموش نکنید ***

هنگام تصمیم گیری در مورد چگونگی انجام کار، پیشنهاد می شود با متخصصین بازاریابی مشورت کنید. برای پیدا کردن این متخصصین فقط در شرکت های تبلیغاتی به دنبالشان نگردید. بلکه افرادی که در این کار تجربه دارند، یا فارغ التحصیلان رشته بازرگانی نیز می توانند به شما کمک کنند. چگونگی انجام کار به سه حوزه قبلی یعنی چیستی کسب و کار، زمان و مکان آن وابسته است. تصمیم گیری در مورد کیفیت ارائه کالا یا خدمت، نحوه توزیع آن، نحوه تبلیغات، بسته بندی، قیمت گذاری، دکوراسیون و همه و همه از جمله مواردی است که در این مرحله در مورد آن باید فکر کرده و برنامه ریزی داشته باشید.

به هر حال اگر به دنبال ایجاد هیجان در زندگی هستید، می توانید سرمایه تان را خودتان به کار بگیرید. غیر از برنامه ریزی در مورد حوزه کسب و کار، محل آن، زمان شروع آن و همچنین چگونگی انجام آن، حتما شاخص هایی که در این سلسله مقالات مورد اشاره قرار گرفتند را نیز بررسی کنید. اینکه نرخ بازده مورد انتظار متوسط صنعت در کسب و کار مد نظرتان چقدر است؟ اینکه سود کردن در این کسب و کار چقدر زمان می خواهد؟ اینکه در چه مدت زمانی می توانید سرمایه تان را از این کسب و کار بیرون کشیده، تبدیل به نقد کنید؟ اینکه ریسک سرمایه گذاری در این حوزه چقدر است؟ اینکه موانع ورود به این حوزه چیست؟ و اینکه برای ورود به این کسب و کار چقدر سرمایه لازم است؟

در همین زمینه بخوانید ...
برچسب ها
صلوات
پیشخوان
شرکت های تابعه
سایت های مرتبط
  • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
  • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
  • پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • سامانه ثبت نام مسکن سنندج