بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران

محمد خوش چهره،کارشناس اقتصادی نماینده هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی – در ادبیات و قانون اساسی هم گفته شده که دومین مقام برجسته کشور به خاطر سکان‌دار اجرایی بودن همان قوه مجریه است و مهم‌ترین انحرافی که می‌تواند در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب صورت گیرد، تصمیمات خلق الساعه دولت است. این در حالی است که اقتصاد مقاومتی باید با یک عقبه کارشناسی شده و به دور از سلایق و علایق شخصی رئیس جمهور پیش رود و از این رو قوه مجریه یک ضرورت در این زمینه محسوب می‌گردد.
مجلس هم یک نقش نظارتی، کنترلی و هدایتی خیلی قوی می‌تواند در این زمینه ایفا کند، قطعاً قوه قضاییه به خاطر اینکه ابزارهای قوی از قبیل سازمان بازرسی کل و ابزارهای هدایتی، پیشگیرانه و مقابله گرانه را دارد، می‌تواند در این راستا تأثیر گذار باشد.
اجماع سه قوه و این سه بزرگواری که مسئولیت این سه قوا را دارند از ضروریت های عملیاتی شدن و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
به اعتقاد من این باورهای قوا نباید تنها در سطح سران باقی بماند؛ بلکه باید به بدنه جاری و ساری شود و بنابراین یک کار کوتاه مدت و پر تلاشی را لازم دارد که سران قوا مفهوم اقتصاد مقاومتی را به زیر مجموعه‌های کلیدی و استراتژیک خود تفهیم کنند.
نقش مردم درهم اقتصاد مقاومتی دو جنبه دارد: اول فهم اقتصاد مقاومتی است.اقتصاد مقاومتی مفهومی شبیه اقتصاد ریاضتی ندارد و یک تاکتیک نمی‌باشد. بلکه یک نگرش و بینش است؛ به این معنا که یک حضور پررنگ و تمام عیار و فعال در عرصه اقتصاد جهانی داشته باشیم؛ ولی چون بخشی از اقتصاد جهانی در یک فضای تقابلی با ما قرار دارد، باید هوشمندانه جلو برویم.
اقتصاد مقاومتی در تبیین ساده‌اش این است که ضمن اینکه ما می‌خواهیم در اقتصاد جهانی پویا باشیم باید نقاط آسیب پذیری که ناشی از وابستگی‌های تهدید زا هست را رفع کنیم.فضای امروز را می‌توان به یک ورزشکار تشبیه کرد که در همه زمینه‌ها وارد می‌شود و قصدش پیروزی و موفقیت است با این تفاوت که برای رسیدن به موفقیت زمانی به صورت لخت و با گارد باز جلو می‌رود و در یک زمان دیگر هوشمندانه، باتدبیر و با گارد بسته مقابله می‌کند؛ اقتصاد مقاومتی نیز شبیه حالت دوم می‌باشد که هم مردم و فعالین اقتصادی و نظام تصمیم ساز و برنامه ریز در درجه اول باید درک محیط را داشته باشند. قطعاً مشارکت مردم در عرصه‌های تولید، نوع مصرف و الگوهای مصرف بسیار موثر است.
از طرف دیگر دولت هم باید در قسمت‌هایی که فرصت برای ایجاد یک اقتصاد با گارد باز فراهم می‌شود را کاهش دهد و از ظرفیت¬های داخلی به نحو احسن استفاده کند و به سمت تولید با کیفیت داخلی پیش رود.مردم نیز با دیدن چنین اقداماتی الگوهای مصرفی خود را تغییر می‌دهند؛ بنابراین هم باور و اعتماد مردم به چنین بینشی و هم عقلانیت نظام تصمیم گیر و سیاست¬گذار در اتخاذ تصمیم¬های مناسبت رافع موانع از سر راه تولید ملی می‌شود.
اینکه امروز در این برهه و در حین مذاکرات نهایی چنین سیاست‌هایی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ می‌شود دلیلی ندارد جزء اینکه به جهانیان نشان دهیم که ما در اقتصاد در حال بستن گارد خودمان هستیم.
اقتصاد لیبرالی در مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای فعال مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از دولت رسوخ دارد. خیلی از کارشناسان با ادبیات و معانی مختلف اقتصاد مقاومتی را به سمت لیبرالیسم کشانده‌اند؛ ما باید مراقب دوستانمان باشیم که با این تفاسیر به ما ضربه نزنند.
اما چه کنیم تا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مانند سایر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مسکوت واقع نشوند؟ در درجه اول باید توجه کنیم که اقتصاد مقاومتی یک اقدام تاکتیکی و موقت و مقطعی نیست بلکه یک نسخه فوق‌العاده ضروری و عملیاتی است.
نظام جمهوری اسلامی چه در عرصه مناسبات بیرونی‌اش و چه در شرایطی که آلان مذاکرات هسته‌ای قرار دارد، هیچ عذری ندارد که به این موضوع نپردازد و اگر به آن نپردازد خسارت‌هایی را متوجه خود می‌کند که جبران ناپذیر خواهد بود.: ما هر فشاری تا آلان تحمل کرده‌ایم به خاطر این است که تا آلان این نسخه را اجرا نکردیم؛ بنابراین اول باید بدانیم که اقتصاد مقاومتی از این حرف‌های تعارف بردار و شوخی بردار و تشریفاتی و شعارگونه نیست.

* این یادداشت از صحبت های آقای خوش چهره در جمع خبرنگاران اقتباس شده است

در همین زمینه بخوانید ...
برچسب ها
صلوات
پیشخوان
شرکت های تابعه
سایت های مرتبط
  • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
  • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
  • پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • سامانه ثبت نام مسکن سنندج